Hvordan bruke Remote Desktop-appen til å koble seg til en PC på Windows 10

Stiller du opp for å jobbe hjemmefra eller trenger du tilgang til en PC i nettverket?I denne guiden viser vi deg trinnene for å bruke Remote Desktop-appen i Windows 10 for å fullføre denne oppgaven.MAURO HUCULAK20. mars 202024

Windows 10 remote desktop setup Kilde: Windows Central

På Windows 10 er Remote Desktop-appen den nye eksterne tilgangsopplevelsen som er tilgjengelig gjennom Microsoft Store, som er designet for å gjøre det enklere for alle å koble til og kontrollere en annen datamaskin over det lokale nettverket eller internett når du trenger å jobbe eksternt hjemmefra .

Avhengig av hvordan du trenger tilkobling, er den nye, moderne appen bare et stykke av puslespillet, da du også må konfigurere tilleggsinnstillinger og videresende de riktige portene på ruteren for å lykkes med å koble til andre Windows 10- enheter eksternt.

I denne Windows 10-guiden vil vi lede deg gjennom trinnene for å konfigurere datamaskinen og nettverket slik at det er mulig for eksterne forbindelser, og trinnene for å bruke Remote Desktop-appen til å starte en ekstern økt.

Beste online læringsverktøy for barn: ABCmouse, Reading IQ og mer

Hvordan tillate fjerntilkoblinger på Windows 10

Det er enkelt å bruke Remote Desktop-appen, men hele oppsettet du trenger vil avhenge av om du prøver å starte en ekstern tilkobling i det lokale nettverket eller via internett.

Aktiver fjerntilkoblinger på PC

Hvis du prøver å starte en ekstern tilkobling i et lokalt nettverk, trenger du bare å sørge for at enheten du prøver å få tilgang til, er konfigurert for å tillate eksterne skrivebordstilkoblinger.

Viktig: «Hjem» -utgaven av Windows 10 inkluderer ikke støtte for eksternt skrivebord. Du kan bare aktivere denne funksjonen på Windows 10 Pro og forretningsvarianter av OS.

Slik aktiverer du eksterne tilkoblinger på Windows 10:

  1. Åpne kontrollpanel .
  2. Klikk på System and Security .
  3. Klikk på System .Kilde: Windows Central
  4. Klikk på alternativet Avanserte systeminnstillinger fra venstre rute.Kilde: Windows Central
  5. Klikk kategorien Fjern .
  6. Under delen «Eksternt skrivebord» sjekker du alternativet Tillat fjerntilkoblinger til denne datamaskinen .Kilde: Windows Central
  7. Sjekk bare Tillat tilkoblinger fra datamaskiner som kjører Eksternt skrivebord med alternativet Nettverksnivåautentisering .
  8. Klikk på OK- knappen.
  9. Klikk på Bruk- knappen.
  10. Klikk på OK- knappen.

Når du har fullført trinnene, vil datamaskinen tillate eksterne tilkoblinger på skrivebordet, og Windows 10 vil til og med legge til nødvendige regler i den innebygde brannmuren. (Hvis du har en tredjeparts brannmur, kan det hende du må konfigurere den manuelt for å tillate tilkoblinger.)

Hvis du konfigurerer et eksternt skrivebord ved hjelp av en internettforbindelse, kan du fortsette med trinnene nedenfor. Hvis du prøver å koble til en annen enhet i det lokale nettverket, kan du hoppe til trinnene nedenfor og fortsette med å starte en tilkobling til eksternt skrivebord .

Aktiver fjerntilkoblinger på ruteren

Hvis du har tilgang til enheten din eksternt over internett, i tillegg til å konfigurere systemegenskapene, må du konfigurere den lokale ruteren for å tillate fjerntilkoblinger å passere gjennom. Du må også kjenne din offentlige IP-adresse for å kontakte den eksterne datamaskinen via internett.

Konfigurere statisk IP-adresse på Windows 10

Vanligvis tilordnes datamaskiner i et privat nettverk dynamiske IP-adresser, noe som betyr at de kan endres når som helst. Hvis du bruker eksternt skrivebord regelmessig, anbefales det å konfigurere datamaskinen din med en statisk IP-adresse, slik at du ikke trenger å konfigurere portvideresendingsinnstillingene på ruteren på nytt hver gang enheten mottar en ny adresse.

Slik angir du en permanent IP-adresse til datamaskinen din:

  1. Åpne kontrollpanel .
  2. Klikk på Nettverk og Internett .
  3. Klikk på Network and Sharing Center .Kilde: Windows Central
  4. Klikk alternativet Endre adapterinnstillinger fra venstre rute.Kilde: Windows Central
  5. Høyreklikk adapteren som er koblet til nettverket, og velg Egenskaper- alternativet.Kilde: Windows Central
  6. Velg alternativet Internet Protocol Version 4 (TCP / IPv4) .
  7. Klikk på Egenskaper- knappen.Kilde: Windows Central
  8. Klikk kategorien Generelt .
  9. Velg alternativet Bruk følgende IP-adresse .
  10. Spesifiser en gyldig lokal IP-adresse utenfor det lokale DHCP-omfanget for å forhindre adressekonflikter. For eksempel 10.1.2. .Rask tips: Du finner denne informasjonen i DHCP-innstillingsdelen på ruteren. Vanligvis har rutere forskjellige grensesnitt, noe som betyr at du må konsultere produsentens nettsted for mer spesifikke detaljer. Hvis du ikke er sikker på hvilken konfigurasjon du må bruke, kan du bruke din nåværende TCP / IP-konfigurasjon som en referanse, som du kan finne ved å bruke ipconfig /all kommandoen i Kommandoprompt.
  11. Spesifiser en nettverksmaske for nettverket. I de fleste hjemmenettverk er undernettmasken 255.255.255.0 .
  12. Angi standard gateway-adresse, som er IP-adressen til ruteren. For eksempel 10.1.2.1 .Kilde: Windows Central
  13. Under «Bruk følgende DNS-serveradresser», angir du IP-adressen til DNS-serveren din i «Foretrukket DNS-server» -feltet, som i de fleste tilfeller er IP-adressen til ruteren din.Rask tips: Hvis du ikke kan koble til internett, kan det være lurt å prøve å bruke Google Public DNS-adresser 8.8.4.4 og 8.8.8.8 for henholdsvis «Foretrukket DNS-server» og «Alternativ DNS-server».
  14. Klikk på OK- knappen.
  15. Klikk på Lukk- knappen.

Etter at du har fullført trinnene, vil den nye nettverkskonfigurasjonen gjelde, og IP-innstillingene endres ikke over tid.

Bestem offentlig IP-adresse

Når du prøver å få tilgang til en datamaskin eksternt over internett, må du også kjenne den offentlige IP-adressen til nettverket som inkluderer enheten.

Slik finner du IP-adressen til forbindelsen din som er tildelt av Internett-leverandøren (ISP):

  1. Åpne hvilken som helst nettleser.
  2. Besøk Bing.com eller ** Google.com **.
  3. Søk etter «What’s my IP».
  4. Bekreft din offentlige IP-adresse i det første resultatet.Kilde: Windows Central

For privatpersoner tilbyr internettleverandører vanligvis dynamiske offentlige IP-adresser, noe som betyr at din offentlige IP-adresse kan endres fra tid til annen.

Hvis du trenger en mer pålitelig løsning, er det tjenester der ute som tilbyr DDNS-tjenester (Dynamic Domain Name System), for eksempel No-IP og DynDNS, som kan spore dine offentlige IP-endringer. Alternativt kan du kontakte Internett-leverandøren din for å motta en statisk IP-adresse (vanligvis) mot et pristillegg.

Fremoverport på ruteren

Som en del av konfigureringsprosessen for ekstern tilgang, må du videresende TCP-port 3389 på ruteren for å tillate en ekstern tilkobling over internett til en datamaskin i det lokale nettverket.

Viktig: Opplevelsen og innstillingene som er tilgjengelige på en ruter er ganske mye forskjellige avhengig av modell og merke. Du kan imidlertid bruke følgende trinn som en referansehåndbok for konfigurering av ruteren. Hvis du trenger mer spesifikke detaljer, må du sjekke nettstedet for produsentstøtte.

Slik videresender du en port på ruteren din:

  1. Åpne Start .
  2. Søk etter ledetekst og klikk på toppresultatet for å åpne opplevelsen.
  3. Skriv inn følgende kommando for å vise gjeldende TCP / IP-konfigurasjon og trykk Enter :ipconfig
  4. Bekreft enhetsadressen under feltet «IPv4-adresse». For eksempel 10.1.2. .
  5. Under «Standard Gateway» -feltet, bekreft enhetens gateway-adresse, som er ruteradressen. For eksempel 10.1.2.1 .Kilde: Windows Central
  6. Åpne en nettleser.
  7. Skriv inn IP-adressen til ruteren (Standard Gateway) i adressefeltet og trykk Enter .
  8. Logg på ruteren ved å bruke riktig brukernavn og passord.Rask tips: Hvis du aldri har gjort dette og bruker ISP-enheten, kan informasjonen vanligvis finnes på et klistremerke festet til ruteren / modemet.
  9. Finn portvideresendingsinnstillingene .
  10. Bekreft at portvideresendingstjenesten er aktivert (hvis relevant).
  11. Under portvideresendingslisten klikker du på (i dette tilfellet) Legg til profil- knappen.Kilde: Windows Central
  12. Opprett en ny port fremover med den nødvendige informasjonen. For eksempel:
    • Tjenestenavn: Angi referansenavnet for tjenesten. For eksempel OfficePC Remote (valgfritt).
    • Protokoll: TCP.
    • Ekstern havn: 3389.
    • Intern havn: 3389.
    • Intern IP-adresse: Angi IP-adressen til datamaskinen du kobler til. For eksempel ** 10.1.2.201
    Kilde: Windows Central
  13. Klikk på OK- knappen.

Når du har fullført trinnene, lagres innstillingene, og porten åpnes, slik at eksterne skrivebordstilkoblinger via internett.

Hvordan etablere ekstern desktopforbindelse på Windows 10

Etter riktig konfigurering av datamaskinen og ruteren, kan du starte en ekstern tilkobling ved å bruke Remote Desktop-appen på Windows 10.

Slik kobler du til en datamaskin eksternt:

  1. Åpne Remote Desktop- appen.Rask merknad: Hvis du ikke har den moderne versjonen av Remote Desktop på enheten, må du hente den fra Microsoft Store ved å klikke på Hent eller installer- knappen.
  2. Klikk på + Legg til- knappen øverst til høyre.
  3. Klikk på Desktop- alternativet.Kilde: Windows Central
  4. Under delen «PC-navn», spesifiser TCP / IP-adressen til datamaskinen du prøver å nå:
    • Hvis enheten er i et privat nettverk , skriver du inn den lokale IP-adressen til datamaskinen du prøver å koble til.
    • Hvis enheten er i et eksternt nettverk (via internett) , skriver du inn den offentlige IP-adressen til datamaskinen du prøver å koble til.
    Kilde: Windows Central
  5. Under delen «Brukerkonto» klikker du på + -knappen på høyre side.
  6. Spesifiser kontoinformasjonen for å logge på den eksterne datamaskinen:
    • Hvis den eksterne enheten bruker en Microsoft-konto, må du oppgi den påloggingsinformasjonen for Microsoft-kontoen.
    • Hvis den eksterne enheten bruker en lokal konto, skriver du inn det lokale brukernavnet og passordet for å logge på.
  7. (Valgfritt) Under delen «Visningsnavn» angir du navnet på kontoinnstillingene.
  8. Klikk på Lagre- knappen.Kilde: Windows Central
  9. (Valgfritt) Angi navnet på tilkoblingen under delen «Visningsnavn».
  10. Klikk alternativet Vis mer .Kilde: Windows Central
  11. (Valgfritt) Velg tilleggsinnstillinger etter behov.
  12. Klikk på Lagre- knappen.
  13. Under delen «Lagrede skrivebord» klikker du datamaskinen du vil koble til eksternt.Kilde: Windows Central
  14. Merk av for Ikke spør om dette sertifikatet igjen (hvis aktuelt).
  15. Klikk på Koble til- knappen.

Når du har fullført trinnene, hvis alt var konfigurert riktig, skal du nå kunne samhandle med datamaskinen eksternt.

Justere app- og tilkoblingsinnstillinger

Remote Desktop-appen lar deg også tilpasse forskjellige innstillinger.

Endre generelle innstillinger

Remote Desktop-appen har også en innstillingsside for å endre noen konfigurasjonsalternativer eller korrigere kontoinnstillinger:

  1. Åpne Remote Desktop- appen.
  2. Klikk på Innstillinger- knappen øverst til høyre.
  3. Velg brukerkontoen fra listen.
  4. Klikk på rediger (penn) -knappen for å justere innstillingene.Kilde: Windows Central
  5. Klikk på Lagre- knappen.Kilde: Windows Central

Ved siden av redigering av brukerkontoen for en ekstern tilkobling, ved hjelp av denne siden, kan du også opprette grupper, bestemme om ekstern tilkobling skal starte i fullskjerm eller ikke starte hver tilkobling i et nytt vindu med mer.

Endre tilkoblingsinnstillinger

For å redigere innstillingene for en ekstern tilkobling, bruk trinnene:

  1. Åpne Remote Desktop- appen.
  2. Klikk på menyknappen (tre-prikket) og velg alternativet Rediger .Kilde: Windows CentralRask tips: Ved hjelp av hurtigmenyen kan du også slette eller knytte forbindelsen til Start-menyen.
  3. Endre datamaskinnavn, konto og innstillinger etter behov.Kilde: Windows Central

Når du har fullført trinnene, vil innstillingene lagre og gjelde automatisk.

Slik feilsøker du ekstern skrivebordstilkobling på Windows 10

Vanligvis, etter konfigurering av Remote Desktop-appen, bør du kunne koble eksternt til en annen datamaskin uten problemer. Hvis du imidlertid ikke kan koble til, kan det hende du må følge noen feilsøkingstrinn for å løse tilkoblingsproblemet.

Bekreft brannmurinnstillingene

Når du aktiverer eksternt skrivebord på Windows 10, konfigurerer Windows-brannmuren også de nødvendige portene automatisk, men det er ikke alltid det er tilfelle. Hvis du ikke kan koble til en enhet eksternt, må du sørge for at brannmuren tillater Remote Desktop-tjenesten ved å bruke disse trinnene:

  1. Åpne Windows Security- appen.
  2. Klikk på Brannmur og nettverksbeskyttelse .
  3. Klikk alternativet Tillat en app via brannmur .Kilde: Windows Central
  4. Klikk på Endre innstillinger- knappen.
  5. Sjekk alternativet Eksternt skrivebord og sjekk alternativene for Privat og Offentlig .Kilde: Windows Central
  6. Klikk på OK- knappen.

Hvis du bruker en tredjeparts brannmur eller antivirus, kan det være lurt å deaktivere disse programmene for å se om du kan koble til. (Se nettsted for utviklerstøtte for mer spesifikke detaljer.)

Fjern blokkeringen av ekstern tilkoblingsport

Det er usannsynlig, men hvis du prøver å koble deg over internett, er det mulig at internettleverandøren din kan blokkere porten for å tillate eksternt skrivebord av sikkerhetsmessige årsaker. Hvis dette er tilfelle, kan det være lurt å kontakte dem direkte for å se hvordan du kan åpne den spesifiserte porten.

Bruk IP-adresse i stedet for PC-navn

Når du konfigurerer eksterne skrivebordstilkoblinger, anbefales det å bruke en IP-adresse i stedet for datamaskinnavnet, da det kan forårsake problemer hvis det ikke er riktig konfigurert.

Hvis du også legger til en ny enhet på listen til Remote Desktop, må du huske å oppgi riktig IP-adresse (som vist i trinnene ovenfor). Bruk for eksempel den lokale IP-adressen til å koble til i et privat nettverk, eller bruk den offentlige IP-adressen til å kommunisere over internett.

Bekreft eksternt skrivebordstjeneste

Det er også mulig at du kanskje ikke kan koble deg til fordi de nødvendige tjenestene ikke kjører.

For å finne ut om tjenesten for eksternt skrivebord kjører, bruk disse trinnene:

  1. Åpne Start .
  2. Søk etter tjenester og klikk på toppresultatet for å åpne appen.
  3. Velg Remote Desktop Service og sjekk «Status» -kolonnen som heter Running .
  4. Hvis den ikke kjører, høyreklikker du på tjenesten og velger Start- alternativet.Kilde: Windows Central

Etter at du har fullført trinnene, skal du kunne koble til å etablere en ekstern økt.

Bytt til versjon 4 av Internet Protocol (TCP / IPv4)

Selv om Windows 10 kan bruke begge nettverksstackene, inkludert IPv4 og IPv6, vil OS noen ganger foretrekke IP-versjon 6, noe som kan forårsake problemer med RDP (Remote Desktop Protocol).

Slik bruker du IPv4 som standard på Windows 10:

  1. Åpne kontrollpanel .
  2. Klikk på Nettverk og Internett .
  3. Klikk på Network and Sharing Center .Kilde: Windows Central
  4. Klikk alternativet Endre adapterinnstillinger fra venstre rute.Kilde: Windows Central
  5. Høyreklikk adapteren som er koblet til nettverket, og velg Egenskaper- alternativet.Kilde: Windows Central
  6. Fjern alternativet Internet Protocol Version 6 (TCP / IPv6) .Kilde: Windows Central
  7. Klikk på OK- knappen.

Når du har fullført trinnene, starter du enheten på nytt, og du skal nå kunne koble til ved hjelp av en ekstern tilkobling.

I denne guiden skisserte vi de nødvendige trinnene for å lykkes med å koble deg til PCen eksternt i et privat nettverk og via internett. Det er imidlertid viktig å huske at det kan være en sikkerhetsrisiko å tillate eksterne stasjonære tilkoblinger (spesielt via internett).

Du bør alltid være klar over at konfigurering av det eksterne skrivebordet og åpning av portene på ruteren din kan tillate ondsinnede personer å få uautorisert tilgang til enheten din. Bruk denne guiden med forsiktighet, og bruk alltid sterke passord, og deaktiver tjenesten for eksternt skrivebord og fjern innstillingen for videresending av port på ruteren din når det ikke er behov for det.

Vi kan tjene en provisjon for kjøp ved å bruke koblingene våre. Lær mer .

Microsoft øker synlige team som møter deltakerne til 49

PÅ OPP

Microsoft øker synlige team som møter deltakerne til 49

Snart vil du kunne se mange flere mennesker samtidig på Microsoft Teams-møtene dine. Microsoft avslørte i dag at det øker antall synlige deltakere til 49 senere denne måneden, først i forhåndsvisning før de ruller ut til andre brukere.

Penger i Excel er nå tilgjengelig, hjelper deg med å administrere økonomien

BARE MICROSOFT 365

Penger i Excel er nå tilgjengelig, hjelper deg med å administrere økonomien

Money in Excel-funksjonen som Microsoft kunngjorde tidligere i år, er nå tilgjengelig. Funksjonen kan automatisk importere den økonomiske informasjonen din og hjelpe deg med å administrere økonomien din hvis du er Microsoft 365-abonnent.

Hvordan lage en Xbox Elite-kontroller for under $ 40

ELITE FOR BILLIG

Hvordan lage en Xbox Elite-kontroller for under $ 40

Slik gjør du hvilken som helst Xbox One-kontroller til et Xbox Elite-alternativ til så lite som $ 40.

Beste Windows 10 bakgrunnsapper og nettsteder i 2020

SÅÅÅÅÅ GANSKE

Beste Windows 10 bakgrunnsapper og nettsteder i 2020

Du stirrer på skrivebordsbakgrunnen hele dagen, så hvorfor la det være kjedelig eller som Windows 10 standard bakgrunnsbilde? Disse nettstedene og appene vil hjelpe deg med å holde skrivebordet friskt og vakkert.